Saturday, July 7, 2007

Sommerprosjekter

Sommeren 2006 var regnfull med bare en håndfull soltimer. I år er det motsatt, strålende sol fra en mer eller mindre skyfri himmel.

Årets sommer er for varm til å strikke med ull, så jeg har startet to sommerprosjekter. Det ene er en duk som jeg fikk mønster til fra min bestemor, en gang for lenge siden. Derfor kaller jeg den Bestemorduken. Mønsteret er gammelt, jeg vet ikke hvilket blad det er fra. Bestemor hadde bare løse utklipp. Jeg har gjort møsteret om til diagram, og strikker for å sjekke at diagrammet er rett - og så vil jeg jo gjerne ha en egen utgave av duken.

Det andre sommerprosjektet er en topp etter et mønster som jeg kjøpet i Kjøbenhavn i vår. Mønsteret tar utgangspunkt i ribbestrikk, men med kast og masker som slippes slik at det blir hull med tråd"ribber" i. Jeg må strikke minst dobbelt så langt som på bildet for at man skal få et ordentlig inntrykk av mønsteret.

English summary
As this summer is unusually warm and nice, my woolly knitting projects are resting while I knit on a tablecloth and a top.

No comments: